Trendy w marketingu w 2021 roku, na które musisz zwrócić uwagę

Dramatyczne wydarzenia z roku 2020 ukształtowały w nas nowe zachowania, zmieniły nasze priorytety i wartości. Pandemia wywarła również ogromny wpływ na całą branżę marketingową i zmieniła zachowania konsumenckie. Zauważyliśmy, że coraz więcej firm przeniosło się do sieci, a sprzedaż internetowa odnotowała gigantyczny wzrost. Według raportu Shoper w kwietniu 2020, w porównaniu do kwietnia 2019 liczba transakcji w sklepach spożywczych online wzrosła o 374%, a sklepy z kategorii „zdrowie i uroda” zanotowały 138% wzrost.

Trendy marketingowe zmieniają się z dnia na dzień. Wraz z nowymi technologiami, analizami i nowoczesnymi technikami sprzedaży nasze strategie szybko ewoluują. Przewidziano jednak kilka trendów na nadchodzący rok, które ułatwią nam planowanie działań marketingowych i strategii.

1. Marketing 70:20:10

Czasem, by osiągnąć sukces, trzeba zaryzykować. Według Avinash Kaushik z Google “w 70% powinniśmy skupiać się na rzeczach, o których wiemy, że są kluczowe dla naszej działalności. 20% to miejsce na przekraczanie postawionych granic. Ostatnie 10% to naprawdę szalony materiał eksperymentalny. Staramy się wymyślić, jak robić niewygodne rzeczy, które mają szansę na porażkę wierząc w to, że się uda. Z każdym takim małym sukcesem budujemy przewagę konkurencyjną.” W 70% powinniśmy robić rzeczy, które są sprawdzone i mamy pewność, że działania te osiągną sukces. 20% treści powinny być robione premierowo – mogą być one bardziej kosztowne i ryzykowne, ale mogą dać nam możliwość znalezienia nowych, potencjalnych klientów. 10% dotyczy tworzenia treści eksperymentalnych – nie mamy więc pewności, czy przyniesie to zyski.

2. Inwestycja w media społecznościowe

Nie jest tajemnicą to, że media społecznościowe są aktualnie największą i najbardziej korzystną platformą marketingu online. Wraz z rozwojem sklepów na Facebooku i Instagramie, “handel społecznościowy” staje się jednym z głównych trendów na 2021 rok. Teraz nie musimy już szukać w Google strony danego sklepu, nie musimy szukać na profilach linku, który odniesie nas do zakupu – wystarczy kilka kliknięć, by zamówić produkt, z poziomu samej aplikacji.

3. Aktywizm społeczny

Nie jest to trend, ale bardziej odpowiedzialność społeczna – marki mówią o problemach środowiskowych i społecznych, które mają wpływ na ich klientów. Ludzie nie lubią marek, które nie angażują się w sprawy społeczne. Brak poparcia,którejś ze stron lub przemilczenie tematu powoduje, że wiele stałych klientów odwraca się od marki. Minęły już czasy, w których społeczeństwo boi się mówić o sprawach dla nich ważnych. Dbanie o ochronę środowiska, korzystanie z eko materiałów, wspieranie społeczności LGBT+, stanie po stronie praw kobiet, czy sprzeciwianie się politykom na pewno będzie kontrowersyjne. W 2021 roku ludzie czują jeszcze większą potrzebę jednoczenia się i działania razem.

4. Marketing nostalgiczny

Jednym z powodów, dla których nostalgia tak dobrze wpływa na marketing, jest jej silny wpływ na nasze samopoczucie psychiczne. Daje nam ona poczucie ciągłości, nadaje naszemu życiu sens i pokazuje, że cały czas poruszamy się naprzód. Ciepłe i pozytywne wspomnienia i uczucia pomagają nam przetrwać w cięższych chwilach. Zamiast zachęcić nas do poznania nowego, marketing nostalgiczny pomoże nam docenić to, co już mamy, to co jest nam znane i to co jest zgodne z naszym stylem życia.

5. Forma wideo

W 2020 przekonaliśmy się o sile wideo – głównie przez aplikację Tik Tok oraz streamowanie live podczas pandemii. Dużą popularność zyskały również webinary. Forma video sprawdza się zdecydowanie lepiej niż zwykłe zdjęcia – możemy dzięki niej więcej przekazać. Ze względu na wiele aplikacji podobnych do Tik Toka, w nadchodzącym roku forma tworzenia krótkich filmików zdecydowanie stanie się bardziej popularna.

W 2021 roku nadal żyjemy tematem pandemii, ale poprzez zmiany, które dokonały się w naszym życiu, patrzymy na świat nieco inaczej. Po docenieniu zakupów online w trakcie pierwszego lockdownu, nadal chętnie z nich korzystamy. Startegie marketingowe dla e-commerce muszą uwzględniać akutalne wyzwania, otoczenie społeczne i polityczne, innowacje techniczne, rozwój sytuacji związany z pandemią koronawirusa oraz decyzje biznesowe. 2021 rok to dla firm z branży online w Polsce kilka ważnych wydarzeń. Jak do tej pory jednym z nich jest uruchomienie nowego regionu Google Cloud w Warszawie, czyli infrastruktury przetwarzającej dane i zapewniającej dostęp do usług chmury obliczeniowej firmom i instytucjom. Innym znaczącym wydarzeniem jest pełnoprawne wejście Amazona, który po wielu latach spekulacji uruchomił swój polski oddział. Póki co jednak nie niemieszał on na rodzimym rynku e-commerce, gdzie nadal jedną z dominujących pozycji zajmuje Allegro. W otoczeniu prawnym ważną informacją jest wdrożenie tzw. pakietu VAT e-commerce. Ministerstwo Finansów poinformowało, że rząd przyjął projekt uszczelniający VAT w e-handlu i imporcie tzw. małych przesyłek, co oznacza likwidację w całej UE zwolnienia z VAT od importu tzw. małych przesyłek o wartości do 22 EUR. Planowany termin wejścia w życie zmian to 1 lipca 2021.

Niezależnie od tego, co wydarzy się w kolejnych miesiąc 2021 roku, do wdrożenia projetów e-commerce potrzebny jest partner, który nadąża za zmianami w otoczeniu rynkowym i za nowymi trendami w marketingu. W HB eCommerce jesteśmy po to, aby pomóc w cyfrowej transformacji.

Chcesz wiedzieć więcej?
Napisz do nas